Forum Anasayfası Forum Anasayfası > Genel Konular > Bebeğim & Çocuğum Hakkında
  Yeni Mesajlar Yeni Mesajlar RSS - Anne-babalar için Dahi Çocuk Yetiştirmenin sırları
  SSS SSS  Forumu Ara   Kayıt Ol Kayıt Ol  Giriş Giriş

Kapalı KonuAnne-babalar için Dahi Çocuk Yetiştirmenin sırları

 Yanıt Yaz Yanıt Yaz Sayfa  12>
Yazar
Mesaj
  Konu Arama Konu Arama  Konu Seçenekleri Konu Seçenekleri
superisi Açılır Kutu Gör
Altın Üye
Altın Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 01 Ara 2007
Konum: MANİSA
Durum: Aktif Değil
Puanlar: 3384
Mesajın Direkt Linki Konu: Anne-babalar için Dahi Çocuk Yetiştirmenin sırları
    Gönderim Zamanı: 02 Nis 2009 Saat 14:41

İnsan, dış dünyayı duyu organları ile anlamlandırır. Çevremizden alacağımız tüm mesajları algı sistemleri dediğimiz duyu organlarımızla alırız. Bunlar, hepimizin bildiği gibi görme, işitme, dokunma, tatma ve koku alma duyularımızdır. İletişimde, öğrenmede ve pek çok insani ilişkide algı sistemlerimizin etkinliği önemlidir; özellikle görsellik, işitsellik ve dokunsallık.
Dâhilerin En Önemli 2. Özelliği; görsel, işitsel ve dokunsal algılarının hepsinin birden geliştirilmiş ve çok etkin olmasıdır. Bunun için anne babaların verimli değerlendirmesi gereken 2 süreç vardır.
1- Kurulum Süreci: 0-2 yaşlar arası
2- Gelişme Süreci: 7-14 yaşlar arası


0-2 YAŞ SÜRECİNDE NE YAPMALIYIZ?
Dış dünya alıcılarımızla ilgili tüm sistemler özellikle 0-2 yaş sürecinde kurulur. Bu dönem, "kurulum dönemi" olduğundan anne babalarımıza büyük görevler düşer. Çocuklarımızın bol bol görsel, işitsel ve dokunsal uyarana muhatap edilmesi, yapılabilecek en önemli şeydir.
Maalesef bazı esir çocuklar üzerinde yapılan  deneyler, algı kanallarının insan hayatındaki vazgeçilmezliğini göstermektedir. Bu vahşice deneylerde, yeni doğmuş çocuklar hiçbir görsel uyarana maruz kalmayacakları karanlık hücrelerde, tamamen sesten yalıtılmış bir şekilde ve sadece temel ihtiyaçlarını giderecek kadar dokunulmak suretiyle tutulmuşlardır. 2 yaşına kadar bu şartlarda bekletilen çocukların, 2 yaşına geldiklerinde vefat ettikleri görülmüştür. Demek ki; alıcılarımızın uyaranlarla beslenmesi varlık ihtiyacımızdır.


7-14 YAŞ SÜRECİNDE NE YAPMALIYIZ?
Algı sistemlerinin tümü hepimizde vardır. Gözü olanın görsel algısı, kulağı olanın işitsel algısı olması vs. kaçınılmazdır tabii ki. Bize düşen, bu alıcılarımızı stratejik uyaranlarla besleyip geliştirmek ve hepsini birlikte etkin bir konuma getirmeye çalışmaktır. Bu çaba, çocuklarımızın algılama ve kavrayış kapasitelerini yükseltecek ve üretken zekâlarını da olumlu tetikleyecektir.
Gelişim sürecinde görsel uyaranla daha çok muhatap olan bir çocuğun görselliği aktive olur. İşitsel uyaranla beslenenin işitselliği öne çıkar, dokunsallığı yoğun yaşayan ise dokunsallığa yönlendirilmiş olur. Diğerleri ise körelmeye yönelir. Bizim istediğimiz ise tümünü birden alarma geçirebilmek, çocuklarımızın alıcılarının hepsinin birden etkin bir şekilde açılmasına gayret etmek.
Bunun için bu süreçte yapılabilecek birkaç pratik uygulama verelim, değerli anne-babalar.

 

 

GÖRSELLİĞİ GELİŞTİRMEK İÇİN 5 UYGULAMA

Yine zengin görsel uyaranla besleyelim çocuklarımızı. Özellikle bu süreçte, "FARKI FARKETTİRELİM". Görüntüler arası, şekiller arası ve hatta renklerin tonları arası farkları vurgulayalım. Ayırt edebilmesine yardımcı olalım.
  - Yolculuk yaparken bir renk verelim. O renkten olan objeleri bulmasını isteyelim. Hatta renklerin tonlarını soralım. En açık tonda hangisiydi? En koyu tonda hangisiydi? Bir rengin çeşitli tonlarını gösterelim. Farkları hissettirelim.
  - Bir şekil verelim. "Kare" mesela, kare objeleri bulmasını isteyelim. Dikdörtgen şekilli tespitlerini kabul etmeyelim. Göz hassasiyetini geliştirmeye çalışıyoruz çocuğumuzun, bu yüzden tam olarak istediğimiz şekli bulmaya odaklanmalı.
  - Bir vitrin önünde, 10 saniye süreyle içindeki değişik eşyalara bakmasını isteyelim. Sonra bize dönüp saymasını sağlayalım. Bir şey söylediğinde; onun rengini, büyüklüğünü ve tüm görsel özelliklerini soralım.
  - Eksiklikleri tespit edebilmesi için yeniden vitrine dönmesini isteyelim. Bu sefer 5 saniye süre ile baksın. Sonra yeni fark ettikleri ile ilgili bize bilgi versin.
   -Bir manzarayı dikkatle odaklanarak izlemesini sağlayalım. Görüntüler ile ilgili tespitlerini öğrenelim. 2 saat sonra aynı görüntüye bakmasını ve önceki görüntü ile arasındaki farkları bulmasını isteyelim.
Yeni bir şey eklenmiş mi manzaraya? Bir şeyin şekli değişmiş mi?
Bir şeyin rengi değişmiş mi?

 

 

 İŞİTSELLİĞİ GELİŞTİRMEK İÇİN 5 UYGULAMA

Zengin işitsel uyaranla besleyelim çocuklarımızı. Bu sefer de sesler dünyasında ,"FARKI FARK ETTİRELİM". Ses değişikliklerini, ses düzeyindeki iniş ve çıkışları, hızdaki artma ve azalmaları vurgulayalım.
  - Dışarı çıkaralım. Birbirinden farklı kaynaklardan gelen kaç çeşit ses bulabileceğini soralım. Tespit etsin, meselâ; 1-araba sesi, 2-kuş sesi, 3- motor sesi, … v.s. Bu çalışmayı bir de gözleri kapalı yaptıralım. Bakalım gözlerini kapatınca hassasiyetinde bir artış oluyor mu?
   -  Kendi konuşmalarımızda tekdüze bir ses tonunda ve yüksekliğinde konuşmayalım. Devamlı sesimizde özellikle, ton, yükseklik ve hızında değişiklikler yapalım.
   - İşitselliğini zengin bir şekilde uyaracak, ses kaynakları bulalım. Enstrüman aletlerinin kulaklarımızı farklı şekilde uyardıklarını fark ettirelim.
   - Bir enstrümanla bir melodi çalalım. İkinci kez çaldığımızda bir notasını farklı sunalım. Değişiklikleri tespit etmesini sağlayalım.
    - Bol bol körebe oyunları oynayalım. Gözler kapalıyken seslere odaklanarak, tüm dikkatini kulaklarına vermesini sağlayalım.

 

DOKUNSALLIĞI GELİŞTİRMEK İÇİN 5 UYGULAMA

Dokunma duyusunu yine zengin uyaranlarla muhatap edelim çocuklarımızın. Özelikle elleriyle dokunsal olarak; "FARKI FARKETTİRELİM". Dokunduğu objeyi, tüm ayrıntılarıyla hissetmesine çalışalım. Sıcaklık-soğukluk, sertlik-yumuşaklık, pürüzlülük-pürüzsüzlük gibi dokunmayla anlaşılacak öğeleri hissettirelim. Duygularını da fark etmesini sağlayalım.
    -Dışarı çıkaralım. Çevredeki her şeye dokunmasını isteyelim. Dokunarak sıcaklıklarını hissetsin meselâ. Sıcak olan şeyleri tespit etsin ve soralım, "hangisi daha sıcak?" İki eliyle dokunsun iki farklı şeye ve aralarındaki ısı farkını hissetmeye çalışsın.
    - Evimizde eşyalarımıza dokunsun. Sertlik ve yumuşaklık hissini yaşamasını isteyelim. En sert şeyi bulsun. Sonra bu uygulamayı gözleri kapalı olarak yapmasını isteyelim. Bakalım yine gözlerini kapatmasıyla, hassasiyeti artıyor mu?
    - Gözleri kapalı olsun. Eline bir eşya verelim. Sadece dokunarak, ne olduğunu anlamaya çalışsın. Hemen anlaşılacak bir şey olmasın ama sunduğumuz. İyice elleriyle hissetsin tanımlayabilmek için.
    - İrili ufaklı taşlar ve kumdan oluşan bir karışımı bir kapta eline verelim. Hiç bakmadan, sadece dokunarak onları büyüklüklerine göre sınıflandırmasını isteyelim. En büyükler, biraz küçükler… v.s. 5 kategoride sınıflandırsın mesela çok güzel olur. Farklılıkları elleri ile iyice hissetsin.
     - Bol bol körebe oyunları oynayalım. Gözleri kapalıyken, çevreye dokunarak evin içinde dolaşıp nerede olduğunu, dokunduğu şeylere göre devamlı fark etmesini sağlayalım. Çocuklarımızın inanılmaz potansiyellerine ne kadar katkıda bulunabilirsek; anne baba olarak üzerimize düşeni yapmış oluruz. Onlar için; hiç durmadan gelişelim, geliştirelim.



Düzenleyen superisi - 02 Nis 2009 Saat 14:47
ZÜLAL(Bookworm)
Yukarı Dön
hülya Açılır Kutu Gör
Pırlanta Üye
Pırlanta Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 11 Oca 2008
Konum: Alperim canımmm
Durum: Aktif Değil
Puanlar: 7438
Mesajın Direkt Linki Gönderim Zamanı: 02 Nis 2009 Saat 15:08
canım ellerine sağlık paylaşımın için
 
çıktı aldım hemen akşam detaylı okuyacamClap
Yukarı Dön
suzi Açılır Kutu Gör
Pırlanta Üye
Pırlanta Üye


Kayıt Tarihi: 16 Kas 2007
Konum: Ankara
Durum: Aktif Değil
Puanlar: 12436
Mesajın Direkt Linki Gönderim Zamanı: 02 Nis 2009 Saat 16:44
Çok faydalı bilgiler,paylaşımın için teşekkürler canım...
Yukarı Dön
nurten... Açılır Kutu Gör
Altın Üye
Altın Üye

bilalim + eşim + erenim

Kayıt Tarihi: 13 Ağu 2008
Konum: 2 paşasıyla
Durum: Aktif Değil
Puanlar: 4266
Mesajın Direkt Linki Gönderim Zamanı: 02 Nis 2009 Saat 19:50
çok güzel bilgiler cnm paylaşımın için çok sağol
KOLLARIMDA İKİ MELEK:)
Yukarı Dön
mehtappp Açılır Kutu Gör
Kıdemli Üye
Kıdemli Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 02 Mar 2009
Durum: Aktif Değil
Puanlar: 945
Mesajın Direkt Linki Gönderim Zamanı: 02 Nis 2009 Saat 23:03
emegine saglık tatlım
Yukarı Dön
gülay Açılır Kutu Gör
Altın Üye
Altın Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 12 Ara 2008
Konum: çoküzgün
Durum: Aktif Değil
Puanlar: 2136
Mesajın Direkt Linki Gönderim Zamanı: 03 Nis 2009 Saat 00:29
ay canım çk güzel valla sık kullananlara ekledim canım saol ellerine sağlıkClapClapClapgeçen hafta ömrin okulunda seminer vardı psikolok aynı konudan bahsetti ama tam anlamamıştım hafızam tazelendi canım tşkürClown
Yukarı Dön
edam Açılır Kutu Gör
Altın Üye
Altın Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 13 Şub 2009
Konum: mücadelede.....
Durum: Aktif Değil
Puanlar: 2915
Mesajın Direkt Linki Gönderim Zamanı: 03 Nis 2009 Saat 01:10
teşekkürlerClapClapClap

........CANIM YAVRULARIM......
Yukarı Dön
demet Açılır Kutu Gör
Altın Üye
Altın Üye
Simge
İKİ MELEĞİN ANNESİ, FORUMUN TATLI MELEĞİ

Kayıt Tarihi: 24 Oca 2009
Durum: Aktif Değil
Puanlar: 2092
Mesajın Direkt Linki Gönderim Zamanı: 03 Nis 2009 Saat 01:17
tessekkurler zülal ben hıc bu yönden bakmamıstım olayaApprove
Mevlam Sen'den gelene, gelmeyene; ne şekilde belirlemişsen kaderime, bu oyundaki biçtiğin rolüme, yürekten kocaman bir EYVALLAH
Yukarı Dön
 Yanıt Yaz Yanıt Yaz Sayfa  12>
  Konu Paylaş   

Forum Atla Forum İzinleri Açılır Kutu Gör

  | İletişim | Reklam | Gizlilik İlkeleri Copyright 2007-2025 ® NETATÖLYE - Tüm hakları saklıdır. İzinsiz alıntı yapılamaz.